Tarptautinė transporto konferencija Seime

Balandžio 18 d. bendradarbiaujant su Norvegijos profsąjungomis Seime įvyko Tarptautinė transporto konferencija „Šiuolaikinės darbo rinkos tendencijos transporto sektoriuje tarp politikos, realybės ir siekio“.

Dalyvavo: Seimo nariai: Tomas Tomilinas, Aurelijus Veryga. Lietuvos profesinių sąjungų Aljanso pirmininkas Audrius Cuzunauskas, Lietuvos  transporto profesinių sąjungų Forumo pirmininkas Bronius Bučelis, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo grupės vadovė Jelena Polijančiuk, Lietuvos vidaus reikalų ministerijos migracijos politikos grupės vadovė Danutė Petrauskienė, Užimtumo tarnybos skyriaus vedėja Ernesta Varnaitė, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos skyriau vadovė Jurgita Leikienė, Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko pavaduotojas Artūras Klerauskas, Lietuvos Valstybinės darbo inspekcijos pavaduotojas Dalius Čeponas, Vytauto didžiojo universiteto katedros docentas Remigijus Civinskas.

Seimo narys Tomas Tomilinas pasidžiaugė, kad pavasario sesijoje bus priimamas Darbo kodekso pakeitimai keičiant 115 ir 122 str. Darbo (pamainų) grafikai turi būti sudaromi taip, kad nepažeistų maksimaliojo keturiasdešimt aštuonių valandų per kiekvieną septynių dienų laikotarpį laiko. Darbdavys privalės užtikrinti tolygų darbuotojų keitimąsi pamainomis.  Jeigu darbuotojo darbo dienos (pamainos) trukmė yra daugiau kaip dvylika valandų, bet ne daugiau kaip dvidešimt keturios valandos, nepertraukiamojo poilsio tarp darbo dienų (pamainų) laikas negali būti mažesnis negu dvidešimt keturios valandos. Tikimės, ka Seimas pritars pakeitimams. Bendromis pastangomis bendradarbiaujant su profsąjungomis pavyko panaikinti mokamus lauko priedus ir tikimės, kad sumažės ir taikomi viršvalandžiai.

Ruošiami įstatymų pakeitimai didinant legaliai dirbančiųjų mąstą Lietuvoje ir didinamos baudos darbdaviams 3 kartus 3 MMA dydžio iki 2772 eurų ir maksimalus dydis iki 5544 eurų už nelegalų darbą. Įdarbinus užsieniečius ir nesilaikantis įstatymų bauda didinama nuo 924 iki 2772 eurų. Pažeidėjai bus viešinami VDI tinklalapyje. Sutarta didinti VDI inspektorių skaičių iki 52 įsteigiant 20 pareigybių. Darbo užmokestis turi mokamas tik banko pavedimu.

Sprendžiant imigracijos tendencijas ir reglamento pokyčius Lietuvoje 3 šalių piliečiams išduota 125 tūkst. darbo leidimų, o Lietuvoje gyvena 221,8 tūkst. užsieniečių.

Socialinė aplinka į kurią patenka Lietuvoje atvykę darbo migrantai tai darbdavių piktnaudžiavimas jų atžvilgiu. Fiksuota, kad šiuo metu yra 5,3 tūkst. laisvų darbo vietų, o tai sudaro 53% laisvų darbo vietų. Vidutinis darbo užmokestis 1700 eurų ir lyginant su 2023 metais išaugo statistiškai apie 14,3%. Užimtumo tarnyba ieškojo 5034 vairuotojų ir baigė  kursus ir įsidarbino bendrovėse 4469 vairuotojai iš trečiųjų šalių. Šiuo metu vairuotojais dirba apie 70,4% vairuotojų. Daugiausiai ukrainiečių, baltarusių ir Azijos šalių piliečiai.

Mokesčių inspekcija fiksavo, kad surinkta 450,3 mln. mokesčių. Transporto sektoriuje vairuotojų atlyginimas yra 1679 eurų. Gaunant  vairuotojų minimalų užmokestį sudaro 18,3%. Reikia pažymėti įsigaliojus mobiliam paketui daugelių bendrovių veiklą perkėlė į Lenkiją ir bendradarbiaujant su teisėtvarkos pareigūnais išieškota mokesčių nuo 2023 metų 3,8 mln. eurų. Bendradarbiaujant su profesinėmis sąjungomis Lietuvoje įkurta Tarpinstitutinio bendradarbiavimo centras, kuris glaudžiai bendradarbiauja su profsąjungomis.

Valstybinė darbo inspekcija bendradarbiaujant su profsąjungomis nustatė darbo laiko apskaitos pažeidimus, vengimą mokėti darbo užmokestį ir fiksavo, kad 2023 metais vairuotojams suteikta 150 darbo dienų nemokamų atostogų. Ruošiamas darbo teisės aktų pakeitimai dėl nemokamų atostogų iki 32 darbo dienų.

Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų Forumo pirmininkas akcentavo, kad bendradarbiauja su Baltijos šalių profsąjungomis pasikečiant patirtimi. Artimiausiu laiku ieškosime galimybių ir planuojama ruošti šakines kolektyvines sutarčių projektus krovininio ir keleivinio transporto sektoriuose. Dar 2020 metais pavyko krovininio transporto vairuotojams įteisinti 1,65 koeficiento dydį nuo minimalaus atlyginimo dydžio ir dar šiais metais apsitarus su politikais planuojame teikti siūlymus, dienpinigių dydis, kad būtų mokamas nuo valandinio atlyginimo dydžio ir kelti koeficiento dydį iki 2,5 nuo minimalaus atlyginimo.

Balandžio 19 d. dalyvavo: Europos transporto darbuotojų federacijos skyriaus vadovas Josefas Maureris, Advokatų Vilio ir partnerių kontoros advokatas Linas Vilys, Darbo ginčų komisijos skyriaus vedėja Ireina Janukevičienė, Kovos su prekyba žmonėmis ir išnaudojimu centro vadovė Kristina Mišinienė, Migracijos tarnybos skyriaus vadovė Jolita Gestautaitė, kandidatai į ES parlamentą Seimo nariai.

Taikant Norvegijos profsąjungų patirtį yra sudaryta ir patvirtinta veiksmų plano sritys: organizuojant darbo santykius stiprinant trišalį bendradarbiavimą, stiprinant darbuotojų teises, užkirsti kelią darbuotojų išnaudojimui, mobilizuoti vairuotojų ir pirkėjų galią,, pagi9linti žinias apie socialinį depingą ir susijusius nusikaltimus nusikaltimus, stiprinant kontrolę numatant tolimesnius veiksmus tarptautiniame bendradarbiavime, stiprinant bendrą kolektyvinių sutarčių taikymą.

ETF skyriaus vadovas akcentavo, kad vertina nepakankamai situacija transporto sektoriuje ir Europos parlamente per mažai skiriama dėmesio šioms problemoms spręsti. Kita problema sektoriaus patrauklumas ir smurtas vairuotojų atžvilgiu jų išnaudojimas. Konkurencija turi būti sąžininga. Pažymima, kad transporto sektorius sumoka mokesčių 13% nuo BVP, bet pažeidimai akivaizdus iš trečiųjų šalių dirbančiųjų šiame sektoriuje. Turime dirbti su darbdaviais ir vairuotojais sudarant geresnes  apsaugą vykdant konkurencijos sąlygas. Vairuotojams mokant pakankamą atlyginimą ir ruošti kolektyvines derybas sektoriaus lygmenyje. ETF toliau bendradarbiaus su profesinėmis sąjungomis užtikrinant vairuotojams normalias darbo ir poilsio sąlygas.

Advokatas Linas Vilis pateikė Vokietijos pavyzdį, kaip kiekvieną mėnesį darbdaviai pervedą į fondą SOKA-BAU ir kaupia vairuotojams atostoginius ir sukaupiama mokos fondas. Fondas įkurtas 1955 metais. 2021 metais jame dalyvavo apie 900 tūkst. užsienio darbuotojų. 2022 metais buvo 46% įmonių pervedant lėšas į atostoginių fondą. Darbo užmokesti susijęs su kolektyvine sutartimi. Analogiškas fondas galėtų atsirasti ir Lietuvoje, kaip pavyzdis Garantinis fondas į kurį perveda darbdaviai. Išanalizavus padėtį kievienais metais darbuotojams suteikiant atostogas sumažėja nedarbingumo biuletenių apie 25%, nes darbuotojas pailsėjęs mažiau serga ir sumažėja išmokų.

Darbo ginčų komisijos vadovė nagrinėja dėl laiku neišmokamo atlyginimo, darbo poilsio ir laiko pažeidimų, dėl neturtinės žalos, ir Darbo sutarčių pažeidimų. Dažniausiai išnagrinėjus skundus pasiteisina ir priteisiama darbuotojo naudai. Sprendimus darbdaviai vykdo.

Pasisakė kandidatai į Europos parlamento narius ir išklausę pranešimus akcentavo problemas.

Baigiantis Tarptautinei konferencija Lietuvos profesinių sąjungų Aljanso pirmininkas Audrius Cuzunauskas padėkojo dalyviams. Šiandieną matome pokyčius ir sprendimo būdus. Tikimės, kad ateityje bendradarbiaujant su Valstybinėms ir Tarptautinėmis organizacijomis spręsime problemas.  

Artimiausiu laiku birželio mėnesį įvyks Baltijos šalių transporto susitikimas Klaipėdoje, kuriame aptarsime problemas krovininio ir keleivinio transporto sektoriuose.