Kaunas pristato viešojo transporto naujovę nuo rugpjūčio 1 d. aktyvuojami STOP mygtukai

Vadovaujantis 2011 m. balandžio 13 d. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-223 patvirtintomis Keleivių ir bagažo vežimo taisyklėmis Savivaldybių institucijos arba jų įgaliotos įstaigos reguliarių reisų vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo maršrutuose gali numatyti stoteles pagal pareikalavimą. Sustojimo stotelėse pagal pareikalavimą tvarką nustato savivaldybių institucijos.

Reikia pripažinti darbuotojų profesinė sąjunga ne kartą siūlė Kauno miesto savivaldybei įgyvendinti šį pasiūlymą daugiau kai 3 metai. Dažnai atsakymuose buvo atsakyta, kad šiuo metu nėra galimybės.

Sustojimo stotelėse pagal pareikalavimą tvarka numatyta 2021 m. birželio 22 d. Kauno miesto savivaldybės tarybos sprendimu Nr. T-266 patvirtintose Keleivių ir bagažo vežimo vietinio susisiekimo maršrutais Kauno mieste taisyklėse (toliau – Taisyklės). Stotelė pagal pareikalavimą – viešojo transporto stotelė, kurioje vairuotojas nesant išlipančių ar įlipančių keleivių neprivalo sustoti. Stotelėse pagal pareikalavimą vežėjo vairuotojai privalo visada sustoti, jeigu šiose stotelėse yra Kauno viešojo transporto laukiančių keleivių, ir išlaipinti transporto priemone važiuojančius keleivius, jeigu jie iš anksto STOP mygtuku (jeigu jis sugedęs – žodžiu) įspėja vairuotoją apie ketinimą išlipti stotelėje pagal pareikalavimą.

Pereinamojo laikotarpio metu prašome įpareigoti vairuotojus privažiuojant kiekvieną stotelę, sumažinti važiavimo greitį ir atidžiai stebėti transporto priemonės keleivių saloną, ar jame nėra ketinančių išlipti, tačiau su nauja tvarka dar nesusipažinusių ir „STOP“ mygtuko nenuspaudusių keleivių, sustoti stotelėse ir juos saugiai išlaipinti. Vairuotojai geranoriškai turėtų paaiškinti keleiviams sustojimo stotelėse ypatumus, „STOP“ mygtuko naudojimo tvarką.

Pateikta informacija, kad sustojimo stotelėse pagal pareikalavimą tvarką planuojama pradėti įgyvendinti nuo š. m. rugpjūčio 1 d.

Nuo rugpjūčio Kauno viešajame transporte pradės veikti „Stop“ mygtukai. Troleibusai ir autobusai sustos tik juos paspaudus arba jei vairuotojas matys, kad stotelėje yra norinčių įlipti. Prognozuojama, kad kelionės sutrumpės, o pokyčių ekonominė nauda, taupant degalus ir stabdžių trinkeles, viršys pusę milijono eurų per metus. 38 maršruto autobusą Kaune vairuojantis Tomas Zakaras stoja kiekvienoje stotelėje. Net kai iš anksto matyti, kad nei išlipančiųjų, ne įlipančiųjų nebus. Tokių tuščių stotelių, kuriose vis tiek tenka sustoti, anot vairuotojo, kiekviename maršrute yra po keletą. „Ryte stotelių gal kiek mažiau, bet per vieną reisą 3–4 tikrai, vakare net ir aštuonios gali būti, – sako „Kauno autobusų“ vairuotojas. – Perdėtas robotizmas, matai, kad to nereikia, bet privalai atlikti tą darbą: sustoti, atidaryti duris ir vėl pradėti važiuoti.“ Iki šiol jei vairuotojai net ir tuščioje stotelėje nesustodavo, buvo skaičiuojamos baudos. Per mėnesį „Kauno autobusams“ jos viršydavo ir dešimt tūkstančių eurų. Nuo rugpjūčio tvarka keičiama. Autobusai ir troleibusai stos tik ten, kur bus norinčiųjų įlipti ar išlipti.

Pasikeitus taisyklėms, autobuso ar troleibuso laukiantiems keleiviams kelti rankos nereikės, tačiau iš stotelės glūdumos ar medžių pavėsio reiks išeiti, kad vairuotojas pamatytų.

O norintiems išlipti keleiviams teks pasinaudoti autobusuose esančiais mygtukais „stop“, juos reikėtų paspausti prieš kitą norimą išlipti stotelę. Keleiviai viliasi, kad kelionės spartės, nors kelią ir teks stebėti atidžiau.  „Susitaupys laiko: ir keleiviams greičiau, ir vairuotojui, manau, patogiau“, – LRT TELEVIZIJAI komentavo kaunietis.

„Patogu, kai tiesiog sustoja, nes būna momentų kai užsisvajoji ir net žinau, kur sustoti, – pasak kito. – Patogiau gal kai stoja visur ir nebūtina paspausti tą mygtuką.“

Skaičiuojama, kad sustoti, kai keleiviai nei įlipa, nei išlipa, trunka 15 sekundžių. Vairuotojų profesinė sąjunga viliasi, kad atsiradęs laiko rezervas palengvins vairuotojų darbą.

Kaip kasinėjamos visos gatvės ir vairuotojai pastoviai vėluoja, tai jis turės laiko pasivyti maršrutinį grafiką“, – LRT TELEVIZIJAI sakė „Kauno autobusų“ darbuotojų profsąjungos vadovas Bronius Bučelis.

„Stebėsime situaciją, kokiose stotelėse pravažiavus šimtą kartų nebus keleivio, tai tose stotelėse tuo grafiku bus sumažintas važiavimo laikas“, – patikina „Kauno autobusų“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. „Stop“ mygtukus aktyvuoti nusprendusi Kauno miesto savivaldybė prognozuoja, kad mieste mažės tarša. Be reikalo neatidarant durų žiemą viešajame transporte bus šilčiau, vasarą vėsiau. Bus tausojamos stabdžių trinkelės, hidrauliniai durų mechanizmai, mažės kuro ir elektros sąnaudos.

„Visai eksploatacijai kurui mes skaičiavome, kad galėtų būti iki 600 tūkstančių eurų per metus sutaupoma, atsižvelgiant į sustojimų kiekį ir planuojamą nestojimų kiekį“, – tvirtina Kauno savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius.

Kaunas kol kas yra pirmoji savivaldybė, nusprendusi aktyvuoti „Stop“ mygtukus. Jie veikia visose Kauno autobusuose ir troleibusuose.