Susitikimas Taline dėl nemokamo transporto

Seimo nariams pageidaujant Estijos transporto profsąjungos pirmininko Ullar Kallas kvietimu vasario 2-3 dienomis Taline įvyko susitikimas aptariant dėl nemokomo transporto Estijoje viešojo transporto departamente, Talino savivaldybėje ir Talino autobusų parke.

Dalyvavo: Seimo nariai Aurelijus Veryga, Ligita Girskienė, Vaida Pranauskaitė ir Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profesinių sąjungų Federacijos pirmininkas Bronius Bučelis, Estijos transporto profsąjungų Federacijos pirmininkas Ullar Kallas. 

Vasario 2 d. įvyko susitikimas Estijos viešojo transporto departamente dalyvaujant skyriaus vadovui Andres Ruubas. Susitikimo metu pristatyta viešojo transporto uždaviniai vietiniame transporte ir tarptautiniuose pervežimuose. Transporto departamentas išduoda leidimus vežti keleivius. Kalbant apie nemokamą transportą Taline mieste kainavo 110 mln. eurų. Pabrangus kurui daugelis Talino gyventojų daugiau naudojasi viešuoju transportu. Eksploatacinis vidutinis greitis mieste autobusų 18km/h, troleibusų 17/h, tramvajų21/h. Daug investuota į A juostas platinant ir rekonstruojant gatves dėl to eksploatacinis greitis buvo padidintas. Nemokamas transportas įvestas 2018 m. birželio 1 d. 11 Estijos apskričių ir dar 4 apskričių suteikta teise važiuoti nemokamai  iki 20 metų jaunimui ir vyresniems gyventojams nuo 63 metų.. Transporto departamentas nustato 1 km. Kaina atsižvelgiant į statistinius duomenys nuo 1 balandžio iki rugsėjo 30 d. perskaičiuojant ir indeksuojant kilometro kainą sekantiems metams. Skelbiant konkursus tenderyje nurodoma kaina atsižvelgiant į pasirašytą Šakinę kolektyvinę sutartį. Siūloma konkurse dalyvauti dujiniams, metano dujomis ir elektriniams autobusams. Jau 2 metai mieste naudojami autobusai naudojant metano dujas ir gyventojams rūšiuojant maisto atliekas mažėja už šiukšles kaina. Jeigu gyventojas nerūšiuoja šiukšlių išvežimo kaina gali pabrangti.

Nustatyta 2023 m. 1 km. kaina  nuo 1 iki 3 eurų priklausomai nuo autobuso ilgio. Eksperimento tvarka įvestas socialinis transportas pervežant invalidus arba su negalia keleivius. Reikia paminėti Estijos politikai organizuojant, pertvarkant ir optimizuojant viešąją transportą Estijoje pirmoje vietoje yra žmogus ir jo poreikio atsidurti bet kuriame kitame taške greitai tenkinimas. Ši koncepcija yra vienoda visuose valdymo lygiuose. Antroje vietoje yra ekonomiškumas, kuris tampriai susijęs su žmonių elgesio pokyčių stebėsena. Tai reiškia, kad mieste situacija stebima visada, nuolat galvojama, kaip galima sumažinti transporto kamščius, organizuoti transporto sistemą taip, kad vykstantis asmuo nuvyktų ten, kur reikia, be persėdimų arba jam tektų kuo mažiau persėsti.

Vasario 3 d. įvyko susitikimas Talino savivaldybėje dalyvaujant vicemerui Taneel Kiik dalyvaujant transporto specialistui, Grigori Parfjonov, kuris tobulino viešojo transporto organizavimą JAV ir Anglijoje puikiai žino savo vietinių gyventojų keliavimo įpročius, traukos vietas ir poreikį miesto gyventojams. Vicemeras Taline kursuoja 350 autobusų, iš jų 207 dyzeliu, 70 hibridiniai, 35 metano dujomis ir elektriniai. 2008 m. įvyko gyventojų apklausa dėl nemokama transporto įvedimo Taline kuriam 75% pritarė ir 25% nepritarė. Politikai priėmė sprendimą Taline įvesti nemokamą transportą, kuris galioja ir šiandieną. Nemokamu transportu 2012 m. naudojosi 415 tūkst. gyventojų, o 2023 m. sausio mėnesį 458 tūkst. keleivių. Estai moka 9 %. gyventojų pajamų mokestį į miesto biudžetą ir 15 %. jo skiriama nemokamo viešojo transporto išlaikymui.

Talino vicemeras Tanel Kiik, gal būtų galima lėšų skirti ir mažiau, bet tada keleiviams būtų siūloma mažiau maršrutų ir  į nutolusius nuo centro rajonus būtų koreguojamas maršrutų grafikas.

Transporto specialistas, Grigori Parfjonov pristatė skaidres kuriuose buvo apibūdinta įvedant nemokamą transportą Taline. 2012 m. miesto biudžetui buvo skirta 50 mln. eurų. Be to buvo surinkta iš keleivių 9 mln. už parduotus bilietus. 2019 m. transportui skirta 75 mln. 200 tūkst. 2025 m. planuojama atsisakyti dyzelių varomu autobusų. Dėl to planuojamas prioritetas elektriniams autobusams.

Vasario 3 d. įvyko susitikimas Talino autobusų parke dalyvaujant valdybos pirmininkui Kaido Padar, technikos direktoriui ir profsąjungos pirmininkui Sergej Logvinenko.

Valdybos pirmininkas paminėjo, kad planuojama atsisakyti troleibusų ir plėsti tramvajų maršrutus ir šiuo metu yra 5 projektai plečiant tramvajų maršrutus. 2012 m. nemokamu transportu naudojuosi 44%, o 2022 m. -88% Talino gyventojų.

Atnaujinus parką 2022 m. yra 4,6 metų senumo autobusai, kaip 2012 m. buvo 11 metų senumo autobusai. Restauruotos remonto dirbtuvės ir tramvajų depas. Transporto departamente dirba 70 darbuotojų ir transporto skyriuje 17 darbuotojų. 2023 m. skirta 125 mln. eurų Autobusų parke dirba 1211 vairuotojų, troleibusų-112, tramvajų -140 .                                                                                             

Iš viso viešajame transporte dirba 2124 darbuotojų. Remontuojama autobusus ir troleibusus patys. Sprendžiant  troleibusams angliukų klausimą esame pakeitę kūgines galvutes ir iš vokiečių perkame angliukus vieneto kaina 12 eurų ir metams skiriame 144 tūkst. eurų. 2024 m. planuojame pirkti 15 elektroautobusų. 2023 m. viešojo transporto biudžetas 120 mln. eurų. Nuo 2023 m. sausio 1 d.  vairuotojams už valandą mokama 7,75 eurų dirbant 12 metrų transporto priemone, 18 metrų už valanda mokamas 8,30 val.ir 20%kintamas atlyginimas. Vidutinis vairuotojų amžius 45 metai ir šiuo metu trūksta 300 vairuotojų. Paklausus, kaip Taline vairuotojams taikoma, kaip nėra keleivių sustojime. Profsąjungos pirmininkas atsakė, kad MAN autobusuose yra įrengta stop mygtukai ir jei nėra keleivių išlipančiųjų ir įlipančiųjų vairuotojas pristabdo transporto priemonę ir gali nestoti laikantis grafiko.

Baigiantis susitikimui apžiūrėjome remonto dirbtuves ir darbininkų darbo vietas.